1. YLEISET EHDOT

Panimonurkka.fi on Panimonurkka Tmi:n ylläpitämä markkinapaikka, jossa hyödykkeiden myyjänä on joko Panimonurkka Tmi, Helsinki (Y:2656085-8) . Seuraavia sopimusehtoja sovelletaan Panimonurkka Tmi:n ja sen asiakkaiden välisessä kauppasuhteessa.
Panimonurkka Tmi pidättää oikeuden muuttaa näitä sopimusehtoja yksipuolisella päätöksellä ilman ennakkoilmoitusta. Tilauksiin sovelletaan tilaushetkellä voimassa olevia sopimusehtoja, jotka ilmenevät Panimonurkka Tmi:n kotisivuilla.
Laissa tapahtuvat muutokset astuvat voimaan heti sellaisenaan ellei laissa ole toisin määrätty. Panimonurkka ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä. Ylivoimaisena esteenä pidetään sellaista ennalta arvaamatonta seikkaa tai olosuhteiden muutosta, joka on Panimonurkka Tmi:n vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella ja jota Panimonurkka ei kohtuudella voi voittaa. Panimonurkka on velvollinen ilmoittamaan Asiakkaalle niin pian kuin se on mahdollista sitä kohdanneesta ylivoimaisesta esteestä.

2. ASIAKAS

Panimonurkka Tmi myy tuotteita ja palveluita täysi-ikäiselle yksityishenkilölle (jäljempänä kuluttaja). Hyödykkeitä myydään myös yritys- ja julkishallinto- ja yhteisöasiakkaille (jäljempänä yritysasiakas), jotka hankkivat kauppatavaran ammatilliseen käyttöön.

Kuluttajakaupassa noudatetaan voimassa olevaa Suomen ja Euroopan Unionin kuluttajansuojalainsäädäntöä. Nämä sopimusehdot eivät ole voimassa siltä osin kuin ne rajoittavat kuluttajan oikeuksia siitä mitä pakottavassa lainsäädännössä on määrätty.

Yritysasiakkaiden ja Panimonurkka Tmi:n välisessä kauppasopimuksessa sovelletaan Suomen kauppalakia ellei näissä sopimusehdoissa ole toisin määrätty. Asiakas on velvoitettu luovuttamaan tilausta tehdessään täydelliset yhteystietonsa, jotka sisältävät kuluttaja-asiakkaalta vähintään nimen, osoitteen ja puhelinnumeron, syntymäajan sekä mahdollisesti sähköpostiosoitteen. Yritysasiakkailta vaadittavat tiedot ovat yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköposti sekä y-tunnus, postiosoite, puhelinnumero tai –numerot ja tarvittaessa laskutusosoite.
Tietosuoja: Asiakkaiden tiedot on tallennettu Panimonurkka Tmi:n asiakasrekisteriin, jossa olevia tietoja käytetään asiakassuhteen ylläpitämiseen ja hoitoon. Panimonurkka Tmi ei luovuta asiakastietoja kolmansille osapuolille ilman oikeuden päätöstä. Henkilötietolain mukainen rekisteriseloste on nähtävissä osoitteessa Panimonurkka.fi, Vellikellontie 4b, Helsinki. Asiakas voi tarkistaa itseään koskevat tiedot ottamalla yhteyttä Panimonurkka Tmi:n asiakaspalveluun. Yhteydenotot on tehtävä kirjallisena ja toimitettava allekirjoitettuina osoitteeseen: Panimonurkka Tmi, Kanneltie 6 A 14, 00420, Helsinki. Täydellinen rekisteriseloste löytyy osoitteesta www.panimonurkka.fi/rekisteriseloste

3. TUOTTEET JA HINNASTO

Hinnat sisältävät arvonlisäveron, mutta eivät kuljetusta ellei toisin ole mainittu. Jos hinnastossa on selviä hintavirheitä, tuotetta ei myydä selvästi alempaan hintaan, jos voidaan olettaa asiakkaan ymmärtäneen virheen olemassaolo. Tuotteen hinnan noustessa ennen lähetyksen käsittelyä Panimonurkka Tmi:ssä tilatut tuotteet toimitetaan alkuperäisellä hinnalla. Jos tilaukseen tehdään muutoksia, määräytyy tuotteen hinta muutoshetken hinnan mukaisesti.

Asiakkaan toivomuksesta valmistetuille, tilatuille tai muokatuille tuotteille ei myönnetä yksipuolista peruutusoikeutta. Peruutuksen yhteydessä tilauksesta mahdollisesti aiheutuneet kustannukset peritään kokonaisuudessaan ostajalta.

Tuotteet ja palvelut myydään aina sellaisina kuin ne ovat. Tässä tarkoitetaan käytettyjen alennustuotteiden kauppaa. (Kuluttajansuojalaki, 5. Luku, 14§)

4. MAKSUTAVAT

Tällä hetkellä käytössä olevat maksutavat ovat tilisiirto/korttimaksu Paytrailin kautta tai korttimaksu Paypalin kautta, lisäksi noudettavat tilaukset voi maksaa noudon yhteydessä käteisellä, tai Visa, Mastercard tai American Express-maksukorteilla. Lisäksi erillinen lasku on mahdollista sopia myös. Osa maksutavoista edellyttää rekisteröitymistä asiakkaaksi Panimonurkka Tmi:n asiakasrekisteriin.

5. TOIMITUSTAVAT

Panimonurkka Tmi:n toimitustavoista löydät lisää tietoa osoitteesta www.panimonurkka.fi/toimitustavat Toimituskulut vaihtelevat toimitustapojen mukaan ja ovat nähtävissä tilausta tehtäessä.
Toimitushinnat: Ostoskori huomioi kuljetustarjoukset automaattisesti tilausta tehtäessä. Postiennakko peritään poikkeuksetta postiennakkotilauksissa.
Tilauksen käsittelyaika on keskimäärin 0-3 työpäivää automaattisen tilausvahvistuksen lähettämisestä, normaalitilanteessa ennen klo 15:00 saapuneet tilaukset saadaan matkaan samana päivänä. Tämä kuitenkin elää tilausten määrän mukaan ja pääsääntöisesti tilaukset pakataan siinä järjestyksessä kun ne saapuvat. Kuljetusaika on poikkeustilanteita lukuun ottamatta 1-2 arkipäivää. Valmiilla tilauksella tarkoitetaan tilausta, jonka kaikki tuotteet ovat varastossamme ja varattuina tilaukseen, sekä tilauksen maksutapa on hyväksytty.
Panimonurkka Tmi ei ole velvollinen varaamaan muita saman tilauksen tuotteita asiakkaalle, jos yhden tuotteen saatavuus on huono, tai sen toimitus viivästyy Panimonurkka Tmi:stä riippumattomista syistä. Kuitenkin pyrimme tähän parhaamme mukaiseti ja joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta tätä ei tapahdu. Kuluttaja voi vaihtoehtoisesti hyväksyä joko viivästyneen tuotteen jälkitoimituksen tai tilauksen perumisen. Jälkitoimituksen postikulut veloitetaan normaalisti. Tilauksessa olevia tuotteita varataan enintään 7 päivää, minkä jälkeen tilaus perutaan ellei asiakas ole suostunut jälkitoimitukseen Panimonurkka Tmi:n ehtojen mukaisesti.
Asiakas on velvollinen tarkastamaan lähetyksen 14 vuorokauden kuluessa ja tutustumaan tuotteen käyttöohjeisiin ja –ehtoihin ennen käyttöönottoa.

6. PALAUTUSOIKEUS

Myymälästä ostetuille tuotteille myönnetään kuluttajakauppasuhteissa 32 vuorokauden rajoitettu palautusoikeus. Kauppahinta palautettaan lahjakortille, joka on voimassa vuoden ajan. Tuotteen tulee olla käyttämätön ja avaamattomassa alkuperäisessä pakkauksessaan. Panimonurkka Tmi:n työntekijöillä on oikeus tehdä erillisiä kirjallisia sopimuksia asiakkaiden kanssa poikkeavista palautusehdoista. Tiedot tulee selvästi kirjata kuitille.
Etämyynnissä käyttämättömillä tuotteille on kuluttajasuojalain 6. luvun mukainen 32 vuorokauden palautusoikeus. Lain tarkoituksena on antaa kuluttajalle oikeus tutustua tuotteeseen niin kuin se on mahdollista myymälässä. Panimonurkka Tmi myöntää asiakkaalle lain hengen mukaisesti oikeuden tutustua pakkauksen sisältöön. Tuotepakkauksen avaaminen tulee suorittaa yleistä varovaisuutta noudattaen.
Rajoitukset palautusoikeudessa kuluttajansuojalain 6. luvun 16 § mukaisesti:

  • Humalilla ei ole palautusoikeutta kun vakuumipakkaus on avattu.
  • Jauhetuilla maltailla ei ole palautusoikeutta ilman selkeää vikaa tuotteessa.
  • Tuotteelle ei myönnetä palautusoikeutta mikäli se on erikseen asiakkaan toiveiden mukaan muokattu.

Asiakaspalautukset ja huoltotoimitukset tulee lähettää aina postin ilmaisella asiakaspalautuksella. Toimitusmuotona on käytettävä pakettia, koska kirjeille ei ole olemassa lähetysseurantaa. Myös myymälästä ostetun tuotteen voi palauttaa Postin asiakaspalautuksena. Palautuksen tai huoltotoimituksen mukaan tulee toimittaa täydellisenä täytetty Panimonurkka Tmi:n palautuslomake.
Asiakas on velvollinen säilyttämään palautusasiakirjoista tarvittavat kopiot. Postin asiakaspalautuksesta saatava pakettilähetysseurantatunnus on ainoa keino lähettämisen todistamiseksi.
Panimonurkka Tmi:n maksuton asiakaspalautus on voimassa vain Suomessa. Asiakkaan tulee maksaa kaikki ulkomailta lähetettyjen palautuksien ja huoltotoimitusten kustannukset. Asiakkaan tulee ottaa yhteyttä Panimonurkka Tmi:een ennen ulkomaan palautuksia/ huoltotoimituksia.
Pakkaaminen on lähettäjän vastuulla. Tuotteet tulee pakata huolellisesti, jotta tuotteet eivät vahingoitu kuljetuksessa. Panimonurkka Tmi suosittelee käyttämään aina tuotteen alkuperäistä pakkausta, jonka valmistaja on suunnitellut tuotteen turvalliseen kuljettamiseen.
Panimonurkka Tmi ei ole vastuussa huolimattomasti ja sopimusehtojen vastaisesti pakattujen palautusten vahingoittumisesta. Asiakkaan puolelta tulleesta virheestä aiheutuneet kustannukset peritään asiakkaalta. Panimonurkka Tmi pidättää oikeuden periä kustannukset asiakkaalta, jos asiakaspalautus on tehty aiheetta tai sopimusehtojen vastaisesti. Asiakkaalta peritään Panimonurkka Tmi:n käsittely- ja postituskulut.

Yritysasiakkaiden tilaamille normaaleille varastotuotteille Panimonurkka Tmi myöntää rajoitetun 32 vuorokauden palautusoikeuden. Palautetun tuotteen tulee olla käyttämätön ja avaamattomassa myyntipakkauksessa. Tuotteen voi palauttaa joko suoraan myymäläämme tai asiakaspalautuksena. Lisää tietoa palautuksesta antaa info@panimonurkka.fi. Palautusoikeus ei koske yli 1000 euron tuotteita, yli 2000 euron arvoisia tilauksia eikä asiakasta varten erikseen tilattuja/muokattuja tuotteita. Lisäksi asiakasta varten tilatun huoltolaajennuksen tai muun erillisen palvelun kohdalla yritysasiakkaalla ei ole peruutusoikeutta tilauksen kirjauduttua Panimonurkka Tmi:n järjestelmään.

7. TAKUU JA VIRHEVASTUU

Takuu määräytyy valmistajan määrittelemien takuuehtojen mukaisesti. Ostaja on velvollinen tutustumaan tuotteen mukana toimitettuihin takuuehtoihin ennen tuotteen käyttöönottoa. Takuuehdot löytyvät käyttöohjeista, erillisestä takuulomakkeesta tai valmistajan osoittamasta verkko-osoitteesta. Panimonurkka Tmi pidättää oikeuden todentaa tuotteissa ilmoitetut virheet.
Huoltopaikka määräytyy valmistajan tai maahantuojan takuuehtojen mukaisesti. Panimonurkka Tmi Oyj ohjaa asiakkaansa ottamaan suoraan yhteyden valmistajaan tai tämän valtuuttamaan huoltoliikkeeseen, jos tästä voidaan katsoa olevan etua asiakkaalle. Kuluttajalla on myös mahdollisuus toimittaa tuote Panimonurkka Tmi:n kautta huoltoon. Panimonurkka Tmi katsoo, että asiakas tiedostaa toimittaessaan tuotteen huoltomme kautta korjattavaksi, että huoltoaika on logistiikkaan kuluvan ajan verran pidempi.
Aiheettoman huoltokäynnin kustannukset kustannukset peritään kokonaisuudessaan ostajalta, jos tuote on toimitettu selvästi aiheetta takuuhuoltoon. Panimonurkka Tmi ei ole vastuussa ostajan toimista aiheutuneista vahingoista. Oikeus tuotteessa olevan vian luonteen ja laadun tarkastamiseen säilyy Panimonurkka Tmi:llä myös kaupan perumisen yhteydessä. Aiheettoman huollon kuluina peritään mahdolliset huoltoyhtiön kulut, Panimonurkka Tmi:n käsittelykulut ja logistiset kustannukset.
Ostajan tai kolmannen osapuolen kokoaman laitteiston virheenetsinnästä peritään hinnaston mukainen maksu, jos virhe ei ole Panimonurkka Tmi:n toimittamassa komponentissa. Virheeksi ei katsota yhteensopivuusongelmaa, ellei asiakas ole nimenomaisesti ostohetkellä todistettavasti ilmoittanut Panimonurkka Tmi:lle yhteensopivuustarpeesta. Sähkökomponenttien hankinta, asentaminen ja käyttäminen vaativat sähköasentajan ammattitaitoon rinnastettavaa osaamista.
Tuotteen fyysinen avaaminen laitteen muokkaamiseksi päättää takuun ja laissa määritellyn virhevastuun ellei valmistaja ole toisin ilmoittanut.
Huoltomme säilyttää tuotteita kolme (3) kuukautta asiakkaalle huollon/työn valmistumisesta toimitetun ilmoituksen jälkeen. Tämän jälkeen tuote kierrätetään. (Laki elinkeinonharjoittajan oikeudesta myydä noutamatta jätetty esine)

8. REKLAMAATIO

Asiakas on velvollinen esittämään ostotodistuksen, kuitin tai muun todistuksen ostopaikasta ja –ajankohdasta palautuksen yhteydessä tai reklamoidessaan tavaran virheestä. Panimonurkka Tmi pidättää oikeuden periä kuitin etsinnän aiheuttamat kustannukset ostajalta.
Reklamaatiot käsitellään ainoastaan kirjallisesti. Vapaamuotoisen reklamaation voi toimittaa joko sähköpostilla osoitteeseen info@panimonurkka.fi tai kirjeenä Helsingin toimipisteeseen. Verkkosivulla on mahdollisuus jättää asiakaspalautetta tai täyttää reklamaatiolomake.
Erimielisyyksien ratkaiseminen ja oikeuspaikka: Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus saattaa tästä sopimuksesta syntyvät erimielisyydet kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Asiakas voi nostaa tästä velkasuhteesta aiheutuvia riitaisuuksia koskevan kanteen Panimonurkka Tmi:ä vastaan joko Panimonurkka Tmi:n kotipaikan käräjäoikeudessa tai sen Suomessa sijaitsevan paikkakunnan käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä hänellä on asuinpaikkansa. Jollei Asiakkaalla ole asuinpaikkaa Suomessa, riitaisuudet käsitellään Panimonurkka Tmi:n kotipaikan käräjäoikeudessa.
Asiamieskuluja ei korvata , koska Kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta tarjoaa veloituksetta apua erimielisyyksien ratkaisemiseen.

9. VASTUUN JAKAUTUMINEN YRITYSKAUPASSA

Tuotteet ja palvelut myydään aina sellaisena kuin ne ovat. Panimonurkka Tmi ei ole vastuussa tuotteiden tai palveluiden virheestä ja/tai käytöstä aiheutuneista välillisistä tai välittömistä kuluista, eikä tulonmenetyksestä. Panimonurkka Tmi:n korvausvastuu rajoittuu aina näiden sopimusehtojen sisältöön. Tuotevirhevastuu rajoittuu mahdolliseen kauppahinnan palauttamiseen käyttöhyödyllä vähennettynä.
Yrityskäyttöön hankitun laitteen takuuaika määräytyy valmistajan takuuehtojen mukaisesti, ja takuuajan päättyminen lopettaa Panimonurkka Tmi:n vastuun. Tuotteen fyysinen avaaminen laitteen muokkaamiseksi päättää takuun ja myyjän vastuun ellei valmistaja ole toisin ilmoittanut.
Panimonurkka Tmi pidättää oikeuden ohjata yritysasiakkaat asioimaan suoraan valmistajan tai valmistajan valtuuttaman huoltoliikkeen kanssa.
Säilyttämme tuotteita kolme (3) kuukautta asiakkaalle huollon/työn valmistumisesta toimitetun ilmoituksen jälkeen. Tämän jälkeen tuote kierrätetään.
Panimonurkka Tmi ei ole velvollinen täyttämään sopimusta, jos se kohtaa ylivoimaisen esteen, jota se ei voi kohtuudella voittaa. Panimonurkka Tmi ei ole velvollinen korvaamaan asiakkaalle ylivoimaisen esteen kohdalla asiakkaalle aiheutuvaa vahinkoa tai kustannuksia, ja on oikeutettu purkamaan sopimuksen. Jättäessään tilauksen ja/tai tarjouspyynnön asiakas hyväksyy kiistattomasti Panimonurkka Tmi:n sopimusehdot. Mahdollisia asiakkaan käyttämiä hankintasopimusehtoja ei noudateta niiden ollessa ristiriidassa Panimonurkka Tmi:n sopimusehtojen kanssa.

10. PALVELUT

Panimonurkka Tmi tarjoaa asiakkailleen palveluita, jotka on erikseen määritelty hinnastossa. Palvelusopimukseen sovelletaan kokonaisuudessaan Panimonurkka Tmi:n sopimusehtoja.
Palvelutilauksella ei ole peruutus- tai palautusoikeutta. Aloitetusta työstä laskutetaan kaikki aiheutuneet kustannukset, jos tilaus perutaan asiakkaan toimesta sähköisen tilausvahvistuksen lähettämisen jälkeen. Työ pyritään keskeyttämään ilman viivytystä tilaajan tekemän ilmoituksen jälkeen.
Tilaus maksetaan Panimonurkka Tmi:n maksuehtojen mukaisesti. Kaikki oikeudet asiakkaan materiaaliin pidätetään ennen kuin tilauksen hinta on maksettu kokonaisuudessaan. Mikäli asiakkaan luovuttama materiaali kuluu kolmannelle osapuolelle, koskettaa pantti- ja pidätysoikeus myös tätä materiaalia, minkä asiakas on velvollinen ilmoittamaan kolmannelle osapuolelle ennen materiaalin luovuttamista Panimonurkka Tmi:n haltuun.
Panimonurkka Tmi:llä on oikeus sovitun hinnan lisäksi laskuttaa asiakkaalta kustannuksista, jotka aiheutuvat asiakkaan puolelta tulevista tilannemuutoksista tai muista seikoista. Tällaisia muutoksia ovat toimitetun aineiston puutteellisuus, sovitun aineiston korjaukset ja muutokset työsuorituksen käynnistyttyä tai asiakkaan aiheuttama kohtuuton viivästys. Mahdollista lisärahti- ja pakkauskustannuksista vastaa asiakas.
Jos ilmenee aihetta laskuttaa edellä mainittuja ylimääräisiä kustannuksia, Panimonurkka Tmi tiedottaa tästä asiakkaalle ilman aiheetonta viivytystä.
Tilauksessa ei katsota olevan virhettä, jos virhe johtuu alkuperäisaineiston virheestä ellei virheen korjaamisesta ole sovittu vedosta tarkastettaessa selkeästi kirjallisesti. Tulkinnanvaraisen virhekorjauksen kohdalla vastuu on asiakkaalla.
Panimonurkka Tmi pidättää oikeuden virheen korjaamiseen. Virheen luonteen ja laadun perusteella arvioitu virhe korjataan myöntämällä kohtuullinen hinnanalennus tai toimittamalla uusi tuote. Virheestä aiheutuvan korvauksen määrä on korkeintaan tilauksen hinta. Panimonurkka Tmi ei ole vastuussa välittömistä tai välillisistä vahingoista tai ansionmenetystä, jotka ovat aiheutuneet virheestä.
Panimonurkka Tmi säilyttää valmista tuotetta tavanomaista huolellisuutta noudattaen sovitun luovutuspäivän jälkeen. Panimonurkka Tmi:llä on oikeus periä asiakkaalta korvaus säilyttämisen aiheuttamista kohtuullisista kustannuksista. Tuotetta säilytetään korkeintaan kolmen(3) kuukauden ajan, minkä jälkeen tuote siirtyy Panimonurkka Tmij:n omistukseen. Panimonurkka Tmi pidättää oikeuden myydä noutamatta jääneen tuotteen parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos tuotteella ei ole jälleenmyyntiarvoa tai myynnistä aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia, Panimonurkka Tmi pidättää oikeuden hävittää tuotteen kierrättämällä. Kaikki valmistus-, säilytys-, myynti- ja/tai kierrätyskustannukset laskutetaan suoraan asiakkaalta.
Asiakas vakuuttaa, että toimitettu alkuperäisaineisto tai muu materiaali ei loukkaa kolmannen osapuolen tekijän- ja/tai teollisuusoikeuksia, eikä materiaaliin kohdistu mitään käyttö- tai muita oikeudellisia rajoituksia tai velvoitteita. Tämä koskee myös muita aineettomia yksinoikeuksia. Asiakas on velvollinen korvaamaan kaikki Panimonurkka Tmi:lle aiheutuvat kustannukset ja korvaukset, jotka aiheutuvat kolmannen osapuolen vaatimuksista.

11. VUOKRALAITTEISTON PALVELUSOPIMUSEHDOT YRITYSASIAKKAILLE

Näitä palvelusopimusehtoja sovelletaan vuokralle antajan eli Panimonurkka Tmi:n ja yritysasiakkaan (myöhemmin asiakas) välisessä vuokrasopimuksessa. Muilta osin sovelletaan Panimonurkka Tmi :n sopimusehtoja. Vuokrauksen kohteena on tilaukseen kirjallisesti yksilöity laitteisto. Sopimukseen ei kuulu tuotteiden käyttöopastus, mikäli muuta ei ole erikseen kirjallisesti sovittu. Asiakas on velvoitettu vastaanottaessaan tarkastamaan laitteiston kunnon, laadun ja määrän. Laitteisto luovutetaan Panimonurkka Tmi:n varastosta.
Vuokra-aika alkaa noutopäivästä tai tuotteen ollessa sovitusti noudettavissa Panimonurkka Tmi:n varastosta. Vuokra- aika päättyy, kun laitteisto palautetaan täydellisenä. Vähimmäisvuokra-aika on määritelty jokaisen tuotteen tuotekuvauksessa.
Asiakas on velvollinen tutustumaan tuotteiden käyttöohjeisiin, takuuehtoihin ja Panimonurkka Tmi:n sopimusehtoihin. Asiakkaan tulee käyttää laitteisto huolellisesti käyttöohjeiden mukaisesti ainoastaan tuotteille tavanomaiseen toimintaan. Asiakkaan tulee palauttaa laitteisto tilauksessa sovittuna ajankohtaan mennessä alkuperäisessä kunnossa samaan palvelupisteeseen, josta vuokraus on tapahtunut. Laitteiston tarkastaa Panimonurkka Tmi:n edustaja palautuksen yhteydessä.
Asiakas on velvollinen korvaamaan vuokralaitteistolle vuokra-aikana huolimattomasta tai virheellisestä käsittelystä aiheutuneet vahingot ja kustannukset. Panimonurkka Tmi pidättää oikeuden toimittaa vioittuneen/vaurioituneen tuotteen valtuutettuun huoltoyhtiöön kustannusarvioitavaksi virheen/vaurion luonteen ja laadun selvittämiseksi.
Panimonurkka Tmi pidättää oikeuden periä joko mahdolliset huoltokustannukset suoraan asiakkaalta tai laskuttaa tuhoutunut/kadonnut laitteisto alkuperäisen kokonaistuotantohinnan mukaisesti. Asiakas ei saa muokata, korjata tai toimittaa laitteisto kolmannelle osapuolelle korjattavaksi ilman erillistä sopimusta.
Panimonurkka Tmi vastaa laitteiston normaalista käytöstä aiheutuvasta kulumisesta. Panimonurkka Tmi ei vastaa kaluston käytöstä tai rikkoutumisesta asiakkaalle aiheutuvista välillisistä tai välittömistä kustannuksista tai vahingoista. Laitteistoa ei ole vakuutettu Panimonurkka Tmi:n toimesta, vaan asiakas on vastuussa mahdollisesta vakuuttamisesta. Käteismaksu ennakkoon tai laskutus Panimonurkka Tmi:n sopimusehtojen mukaisesti määritellylle laskutusasiakkaalle.